Idén november 29-ére esik a Black Friday, szóval már nem kell sokat aludnunk a hihetetlen árakciók kezdetéig. Online webshopok, valamint offline üzletek ezrei várnak majd arra, hogy a már-már zavarba ejtően kedvező ajánlataikat látva kinyissuk a pénztárcánkat.

Hogyha egy pillanat erejéig meg is részegülünk a 40-50%-os kedvezmények látványától, egyszerűen elengedhetetlen tudatos és tájékozott vásárlónak maradnunk a Fekete péntek alkalmával is.

Merthogy ilyenkor egyáltalán nem nehéz bedőlni egy-egy megtévesztő hirdetésnek, illetve pórul járni egy már kifizetett, de végül nem teljesített szállítással. Cikkünkben tehát hasznos tanácsokat osztunk meg a Black Friday alkalmával történő megfontolt és tudatos vásárlást illetően, hogy véletlenül se járj pórul.

Mindig igyekezzünk tájékozódni egy termék valós áráról

Amikor ránk zúdul Black Friday őrülete, tucatnyi eladó próbálkozik csalni kicsit az ajánlatban meghirdetett termékek árával. Könnyen lehet ugyanis, hogy egy-egy hihetetlen árakciót erőteljesen harsogó ajánlat a valóságban egyáltalán nem is számít annyira kedvező vételnek.

Fogyasztóként a legjobb, amit tehetünk, ha megpróbálunk tájékozódni az adott árucikk valós árát illetően. Erre a célra manapság már több különböző és remekül használható ár összehasonlító weboldal is a rendelkezésünkre áll, amelyek használatával pillanatok alatt meg tudunk győződni a szóban forgó termék leginkább kedvező beszerzési helyéről.

Továbbá azt is vegyük figyelembe, hogy a legtöbb esetben az amúgy is kifutó részlegen lévő termékek kapják a legnagyobb akciókat. Főleg elektronikai cikkeknél érdemes megnézni, hogy az egyébként nagyon kedvező árú termék – például egy okos telefon – kap-e még a jövőben támogatást és frissítést.

Bizony könnyen előfordulhat az is, hogy az óriási Black Friday kedvezménnyel vásárolt kávéfőző gép mellé rögtön jár majd egy jókora hátrány, mert a jövőben már nem kapható hozzá pót alkatrész, vagy kávépatron.

Ezzel el tudjuk kerülni azt a nemkívánatos helyzetet, hogy bedőlve egy jónak gondolt ajánlatra pénzt veszítsünk, és a valós értéke felett sem veszünk majd egyetlen árucikket sem.

Persze van még néhány dolog, ami feltétlenül éberséget kíván meg a Tőlünk, ha nem szeretnénk a csalódott Black Friday vásárlók közé kerülni.

Amennyiben külföldi székhelyű webshopból rendelünk például, akkor győződjünk meg róla, hogy a termék mellé magyar (vagy legalább angol) nyelvű használati útmutató fogunk-e kapni. Illetve azt sem árt előre tisztázni, hogy a garanciát (ha egyáltalán van) milyen módon tudjuk igénybe venni.

Ezzel nagyon sok későbbi kellemetlenséget meg tudunk spórolni magunknak.

 

Ha például a családunkat, a gyermekünket, vagy épp a párunkat szeretnénk meglepni egy szép ajándékkal, ez nagyon is fontos lehet.

Mit tehetünk, ha a rendelésünket az eladó mégsem tekinti sikeresnek?

Black Friday idején arra is készüljünk fel lélekben, hogy velünk együtt sok ezren vadásznak majd, kiéhezve a legvonzóbb ajánlatokra. Persze sokan már ekkor is a fa alá szánt karácsonyi ajándékokat keresik. Ebben a kiélezett versenyben bizony előfordul, hogy a megnövekedett kereslet miatt rövid időn belül elfogy a teljes készlet egy-egy árucikkből.

Szóval, ha elsőre sikeresnek is tűnik az általunk kezdeményezett tranzakció, ettől a kereskedő még megtagadhatja a termék értékesítését. Pánikra semmi ok, mert ekkor sem maradunk hoppon. Az eladó ugyanis köteles az átutalt teljes összeget haladéktalanul visszafizetni a számunkra. Ezenfelül ha hivatkozunk valamilyen veszteségre, ami minket ért azáltal, hogy nem küldték ki a terméket (például ajándékba rendelted a testvérednek a szülinapjára, de így ajándék nélkül maradtál) akkor könnyen lehet, hogy egy kedvezményre jogosító kupont is kapsz kiengesztelésül. Nekem be szokott válni.

Ha pedig bármilyen oknál fogva az elállási szándékunkat szeretnénk érvénybe léptetni, arra magánszemélyként véghezvitt internetes vásárlás esetén a termék kézhezvételétől kalkulált 14 naptári napon belül van lehetőségünk.

Azt még érdemes tudnod, hogy kizárólag a magyarországi, illetve egyéb EU-s tagállami webáruházaktól történő rendelés esetén érvényes.

Szintén nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a vásárlásunkat igazoló blokkot jól őrizzük meg. Győződjünk meg arról is, hogy a jótállási jegy is szabályosan legyen kitöltve. Csakis így tudjuk ugyanis biztosítani azt, hogy a kézhez kapott árucikk bármely minőségbéli hiányossága esetén érvényesíteni tudjuk a kifogásainkat.

Kihez fordulhatunk az esetleges panaszainkkal?

 Amennyiben az itt javasoltakra figyelmet fordítunk és megfontolt vásárlói döntéseket hozunk az idei Black Friday alkalmával, akkor jó eséllyel a felmerülő kellemetlenségektől sem kell tartanunk. Ha bármilyen probléma merül fel először mindig érdemes az adott boltot vagy webshopot felkeresni. 

Könnyen lehet, hogy akaratukon kívül hibáztak és azonnal megoldást találnak a helyzetedre. A vitás esetek rendezésében pedig a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság lehet a segítségünkre.

Érdemes továbbá megtekinteni a hatóság online felületein megtalálható segédanyagokat is. Rendkívül hasznos lehet például még Fekete péntek előtt ellenőrizni a jogsértő webáruházak listáját, illetve a vásárlóként minket megillető jogokat is.

Ha pedig karácsonyi ajándékot vennél akkor érdemes lesz követned az oldalunkat, mert 2019-ben először, nálunk is lesz Black Friday.